Duurzaamheidbalans Brabant 2010

  • Project details



    opdrachtgeverTelos
    start datum2010-01-01
    document

    “De balans is voor Brabant, niet van de provincie„

    W.B.H.J. van de Donk, Commissaris van de Koningin - Provincie Noord-Brabant

Infrastructuur en bereikbaarheid - modal split


Indicator 3 modal split
Profit Infrastructuur en bereikbaarheid
Eis Bedrijven, voorzieningen, instellingen en economische centra zijn goed bereikbaar dan wel ontsloten via de weg, het spoort, het water, de lucht en de ICT.
Kleurcode orange
Omschrijving indicator
De modal split geeft de verhouding aan van de verschillende vormen van mobiliteit, of in dit concrete geval de verdeling van de verplaatsingen over de vervoerwijzen voor her personenverkeer. Er wordt voor deze indicator gekeken naar de verhouding tussen het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer en het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer en de auto samen.
Relatie eis
De bereikbaarheid van een regio hangt onder andere af van de aanwezige infrastructuur. Voor een optimale bereikbaarheid is het noodzakelijk om in te springen op de wensen en de gewoonten van de reizigers. Met behulp van de modal split kan worden bekeken van welke vervoerswijzen men veel gebruik maakt. Naarmate de spreiding van de modal split groter is zal de mobiliteit naar verwachting toenemen, omdat de keuze aan vervoerswijzen groter is. De keuze voor een bepaald vervoermiddel hangt niet alleen van de afstand af. Vertrek- en aankomsttijden met openbaar vervoer, bereikbaarheid en reisduur spelen uiteraard ook een rol. De verschuiving in verdeling personen- en goederenvervoer geven de modal shift aan.
Eenheid percentage
(Des)aggregatie
Weging 16.667
Richting +
Norm Rood < 4%
Norm Oranje 4% - 6%
Norm Groen 6% - 8%
Norm Goud > 8%
Data bronnen
Waarde 4.6
Benchmark

Andere duurzaamheidmetingen