Staat van Utrecht 2010
infrastructuur en bereikbaarheid - modal split
Indicator | 4 | modal split |
Profit | infrastructuur en bereikbaarheid | |
Eis | Bedrijven, voorzieningen, instellingen en economische centra zijn goed bereikbaar dan wel ontsloten via de weg, het spoor, het water, de lucht en de ICT. | |
Kleurcode | orange | |
Omschrijving indicator | ||
De modal split geeft de verhouding aan van de verschillende vormen van mobiliteit, of in dit concrete geval de verdeling van de verplaatsingen over de vervoerwijzen. De afstanden die personen afleggen per vervoermiddel zijn gegeven in kilometers. De afgelegde afstand per vervoerwijze wordt uitgedrukt in een percentage van het totaal, om de verdeling in het gebruik van de verschillende vervoerwijze zichtbaar te maken. | ||
Relatie eis | ||
De bereikbaarheid van een regio hangt onder andere af van de aanwezige infrastructuur. Voor een optimale bereikbaarheid is het noodzakelijk om in te springen op de wensen en de gewoonten van de reizigers. Met behulp van de modal split kan worden bekeken van welke vervoerswijzen men veel gebruik maakt. Naarmate de spreiding van de modal split groter is zal de mobiliteit naar verwachting toenemen, omdat de keuze aan vervoerswijzen groter is. De keuze voor een bepaald vervoermiddel hangt niet alleen van de afstand af. Vertrek- en aankomsttijden met openbaar vervoer, bereikbaarheid en reisduur spelen uiteraard ook een rol. | ||
Eenheid | percentage | |
(Des)aggregatie | Provincie | |
Weging | 20 | |
Richting | + | |
Norm Rood | < 0.1% | |
Norm Oranje | 0.1% - 0.2% | |
Norm Groen | 0.2% - 0.3% | |
Norm Goud | > 0.3% | |
Data bronnen | Provincie Utrecht, afdeling Mobiliteit, 2009 | |
Waarde | 0.18 | |
Benchmark | ||
Er is voor deze indicator geen benchmark beschikbaar. | ||