Duurzaamheidbalans Brabant 2010
-
Project details
opdrachtgever | Telos |
start datum | 2010-01-01 |
document |

|
“De balans is voor Brabant, niet van de provincie„
W.B.H.J. van de Donk, Commissaris van de Koningin - Provincie Noord-Brabant
Infrastructuur en bereikbaarheid - modal split
Indicator |
3 |
modal split |
Profit |
Infrastructuur en bereikbaarheid |
Eis |
Bedrijven, voorzieningen, instellingen en economische centra zijn goed bereikbaar dan wel ontsloten via de weg, het spoort, het water, de lucht en de ICT.
|
Kleurcode |
orange |
|
Omschrijving indicator |
De modal split geeft de verhouding aan van de verschillende vormen van mobiliteit, of in dit concrete geval de verdeling van de verplaatsingen over de vervoerwijzen voor her personenverkeer. Er wordt voor deze indicator gekeken naar de verhouding tussen het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer en het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer en de auto samen.
|
|
Relatie eis |
De bereikbaarheid van een regio hangt onder andere af van de aanwezige infrastructuur. Voor een optimale bereikbaarheid is het noodzakelijk om in te springen op de wensen en de gewoonten van de reizigers. Met behulp van de modal split kan worden bekeken van welke vervoerswijzen men veel gebruik maakt. Naarmate de spreiding van de modal split groter is zal de mobiliteit naar verwachting toenemen, omdat de keuze aan vervoerswijzen groter is. De keuze voor een bepaald vervoermiddel hangt niet alleen van de afstand af. Vertrek- en aankomsttijden met openbaar vervoer, bereikbaarheid en reisduur spelen uiteraard ook een rol. De verschuiving in verdeling personen- en goederenvervoer geven de modal shift aan.
|
|
Eenheid |
percentage |
(Des)aggregatie |
|
Weging |
16.667 |
Richting |
+ |
Norm Rood |
< 4% |
Norm Oranje |
4% - 6% |
Norm Groen |
6% - 8% |
Norm Goud |
> 8% |
Data bronnen |
|
Waarde |
4.6
|
|
Benchmark |
|
|
Andere duurzaamheidmetingen